«Το Κουκλοθέατρο και το Θέατρο Σκιών ως παιδαγωγικό μέσο για παιδιά»

Στα πλαίσια του μαθήματος της Παιδαγωγικής, μας ανατέθηκε η εξής εργασία:  «Αναζήτηση, μελέτη και αποδελτίωση  επιστημονικού άρθρου ή κεφαλαίου σχετικού με «παραστατικές τέχνες και εκπαίδευση».  Όπως ήταν αναμενώμενο, μετά τέτοια σύνδεση με τον Καραγκιόζη, από το επιλεγόμενο μάθημα Θέατρο Σκιών, αποφάσισα να ασχοληθώ με το Θέατρο σκιών στην εργασία μου.

Παραθέτω το κεφάλαιο που χρησιμοποίησα και τα δύο αρχεία τις εργασίας μου:

3.2. Το Κουκλοθέατρο και το Θέατρο σκιών (ΘΕΑΜΑ) ως παιδαγωγικό μέσο – Για παιδιά

Το κουκλοθέατρο και το θέατρο σκιών προσφέρουν στα παιδιά ερεθίσματα που το εμπλουτίζουν τόσο ψυχοσυναισθηματικά όσο και νοητικά.

Η κούκλα, το παραμύθι και οι λειτουργίες του θεάτρου συντελούν ώστε το παιδί να βιώνει τους χώρους του φανταστικού, του συμβολικού και του πραγματικού. Οι τρεις αυτοί χώροι-κύκλοι εδώ συναντώνται, αλληλοτέμνονται και αλληλοσυμπληρώνονται στο είναι του παιδιού.

Το παιδί μεταφέρεται στον φανταστικό χώρο και ζει μια νέα «πλαστή» πραγματικότητα που είναι ένθετη στην πραγματικότητα του. Εύκολα λειτουργούν αμυντικοί μηχανισμοί ταύτισης, αναπλήρωσης, μετάθεσης και μεταφοράς. Η συγκινησιακή ένταση είναι υψηλή διότι προκύπτει από τη γρήγορη εναλλαγή αντίθετων συναισθημάτων (φόβος – τόλμη, στεναχώρια – χαρά). Οι φραγμοί ανασύρωνται, τα όρια διευρύνονται, ο χωροχρόνος διαστέλλεται, ο ανιμισμός με το υπερφυσικό και το μαγικό στοιχείο εναρμονίζονται.

Εκπληρώνεται έτσι η ανάγκη του ανθρώπου, που περιγράφει ο Jalkotzy, η ανάγκη να ξεφύγει από την καθημερινή ζωή και να βρίσκεται μετέωρο σ’ έναν κόσμο μαγικό που ιδιαίτερα προσφέρουν αυτές οι μορφές θεάτρου. Η ανάγκη αυή είναι συνυφασμένη με την αναζήτηση της αλήθειας που διακατέχει τον άνθρωπο.

Το κουκλοθέατρο και το θέατρο σκιών μέσα απ’ το παραμύθι και τις κούκλες δίνει τη δυνατότητα στο παιδί να ζήσει την παιδική ηλικία της ανθρωπότητας και να εξελιχθεί μαζί της.

Το παραμύθι, και ιδιαίτερα το λαϊκό, μεταφέρει τα χαραχτηριστικά γνωρίσματα της πρωταρχικής ανθρώπινης κοσμικής εικόνας. Σύμφωνα με τον Vigo, ο άνθρωπος για να φτάσει στον ορθολογισμό δεν έχει παρά να περάσει από τον μύθο.

Η κίνηση στον συμβολικό χώρο γίνεται μέσα από το παραμύθι και τη γλώσσα.

Με το παραμύθι παρουσιάζονται οι συμβολισμοί που είναι ζωντανοί σε μια κοινωνία. Η γλώσσα είναι ζωντανή και δένεται με τις παραστάσεις. Λέξεις και φράσεις διέπονται από την αμφίσημία και πολυσημία τους. Και όλα αυτά σχηματίζονται σε σύνολα και σχήματα. Μέσα από αφαιρετικές διαδικασίες διευρύνεται ο συμβολισμός.

Το κουκλοθέατρο και το θέατρο σκιών μέσα από τα παθήματα των ηρώων δίνει τη δυνατότητα στο παιδί να αφομοιώσει τους ηθικούς νόμους, τους κανόνες, τους διάφορους κώδικες, τα ήθη, τα έθιμα, τις κρατούσες νοοτροπίες, τις τάσεις, τις αξίες, τις απαγορεύσεις και τα ιδανικά, καθώς τη δομή και τη λειτουργία τις κοινωνίας στην οποία ζει. Επείσης το παιδί μπορεί να αντλήσει πληροφορίες και γνώσεις για διάφορους χώρους του επιστητού.

Το κουκλοθέατρο και το θέατρο σκιών δίνουν τη δυνατότητα στα παιδιά να συμμετέχουν και ακόμα να καθορίζουν την εξέλιξη ενός παραμυθιού. Τους καθιστά επομένως μέτοχους και συνδημιουργούς σ’αυτή τη μορφή τέχνης. Έτσι, διαμέσου του κουκλοθέατρου τελείται μια μελέτη στην οποία μέλη-θεατές μετέχουν προσωπικά και ομαδικά. Γίνεται λοιπόν ένας χώρος κριτικής συνδιαλλαγής και επικοινωνίας

 

Άλκηστις Κοντογιάννη, «Κουκλο-Θέατρο Σκιών», εκδόσεις «Άλκηστις», Αθήνα, 1992.  Δεύτερη ενότητα από το τρίτο κεφάλαιο.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERAΕργασία Παιδαγωγικής – word.pdf

Παρουσίαση σε power point – Το Κουκλοθεατρο και το Θεατρο Σκιών.pdf

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s